torsdag 26 augusti 2010

Vecka 41 2010-08-23 - 2010-08-29

Ja, leveransdatumet är passerat, min långledighet är slut och min ångest för att hon ska födas när jag jobbar ökar för varje dag. Jag jobbar på fredag och måndag. Murphy's lag säger att hon kommer att födas under ett av mina arbetspass. Hade jag jobbat på kontor eller nån annan icke livsnödvändig verksamhet, hade det väl inte varit några problem, men det är inte lätt att få in en vikarie mitt i natten och jag tror knappast att man tillåter en ambulans stå obemannad en halv natt. Å andra sidan: hur bra sjukvård kan jag ge om jag vet att min fru är på förlossningen? Får hoppas på snälla kollegor. Jag är ju inte den första som ska ha barn. Inte den sista heller, får jag hoppas :)
Så Louise föräldrar kommer ner i morgon och håller Louise sällskap medans jag jobbar. De kan även köra henne till förlossningen om hon skulle börja få för sig att föda fredag eller måndag. Sen får man ju hoppas att jag hinner dit i tid. Nog om det.

Forskare tror att bebisar sänder ut ett hormon till livmodern när det är dags att födas. Ungefär som: "Hallå, släpp ut mig!"Under förlossningen kommer Lilla Ärtan att producera mer stresshormon än hon nånsin kommer att göra under hela sin livstid, (och jag trodde att jag var stressad nu). Men dessa hormoner kommer faktiskt att hjälpa henne att anpassa sig till världen utanför livmodern och ser till att alla hennes överlevnadsinstinkter sätter in.

Ett annat stort jobb för Lilla Ärtan är att ta sitt första andetag när hon kommer ut. Faktum är att det första andetaget kräver mer ansträngning och energi än något av hennes andetag under hela hennes liv kommer att kräva. Det beror på att de små luftsäckarna behöver blåsas upp för första gången så att de expanderar och kan klara av sitt jobb - bestående av en livstids andning.

Nåja. Hon kanske kommer inatt? Håll tummarna!

Vad har hänt annars under veckan då? Jo, vi har fått vår nya TV och nya soffa. Just nu försöker jag sälja två av mina gamla elgitarrer, men de som hört av sig hittills har bara varit lurendrejare.

Nu ska jag dricka färdigt mitt te.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar