tisdag 16 mars 2010

Vecka 18 2010-03-11 – 2010-03-17

Denna vecka väger lilla ärtan lika mycket som ett kycklingbröst utan ben, alltså 140 gram, och är stor som en sötpotatis, 13,97 cm från huvudet till rumpan.

Myelinskidorna i lilla Ärtans nervsystem har börjat bildas, det är det ämne som snabbar på nervimpulserna (googla om du vill veta mer, orkar inte förklara). I hjärnan så mognar sinnena för känsel, hörsel, lukt, syn och smak. Och apropå hörsel: nu kan lilla ärtan höra när Louise hickar och andra kroppsegna ljud som vi inte nämner här i bloggen.

Nu på torsdag ska vi på ultraljud och då kan man se om det blir en flicka eller pojke. Benen i den lilla kroppen börjar nu hårdna, största effekten av detta är att just hörselbenen hårdnar, vilket som tidigare nämnts medför att lilla Ärtan nu kan höra hjärtslag, rapar, fisar och hickningar.

Lilla Ärtan kan nu även svälja och sväljer nu fostervatten varje dag – lite äckligt... Lilla Ärtan kan även göra mer medvetna rörelser nu, som att suga på tummen och mamman kan i denna vecka känna hur fostret rör på sig, något Louise faktiskt gjorde häromdagen. Hon kände hur något snurrade runt i magen. Jag sa att det troligen bara är en Alien. Men det kan ha varit lilla Ärtan.

Om nu kvinnor äter för två så är det mannens plikt att dricka för två. Louise anser dock att jag inte bör dricka för henne, så jag kontrade med att egentligen borde jag dricka för tre personer, men att jag kan tänka mig att kompromissa till att bara dricka för två. Sen slutade den diskussionen... Återkommer på torsdag med tankar och kommentarer kring ultraljudet vi ska på då.

Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar